Els 350 alumnes de català de Figueres són reubicats provisionalment al Ferran Sunyer

Orgull de Figueres publicava el dimecres 20 de maig que els 350 alumnes de les 15 classes de català organitzades pel Consorci de Normalització Lingüística de Catalunya ja no poden entrar a les dependències de l’antiga Fundació Clerch i Nicolau, al carrer Nou de Figueres. El 19 de maig va ser el primer dia en què el Consorci va decidir substituir les classes presencials per sessions en línia. La raó és el risc d’esfondrament de la Casa Clerch i Nicolau, el segon pis de la qual està apuntalat des de fa temps.

La història arrenca fa uns mesos quan el Consorci de Normalització Lingüística, únic usuari de la Casa Clerch i Nicolau des que la Fundació del mateix nom va ser dissolta, es va adonar de l’estat en què es troba una part de l’estructura de l’edifici. Des de llavors, el Consorci ha demanat a l’Ajuntament, propietari de l’immoble, un lloc alternatiu per fer les classes. Les obres estan descartades per l’Ajuntament ja que, segons algunas informacions que ens consten, el cost de les mateixes pujaria a tres milions d’euros. Per aquesta raó, el Govern municipal intenta vendre en subhasta aquest edifici i també per això suposem que ningú l’ha volgut comprar fins ara.

Sense resposta de l’Ajuntament sobre un lloc alternatiu per fer les classes, el Consorci va demanar recentment una inspecció tècnica de l’immoble. La conclusió dels experts és que els professors i els alumnes havien de sortir d’allà com sigui perquè l’estructura de la casa corre perill seriós d’esfondrament. Davant d’aquest advertiment imperatiu, i sense lloc alternatiu proposat per l’Ajuntament, els alumnes reben les classes des d’ahir a casa a través dels seus ordinadors i telèfons mòbils. El nombre de participants a les classes va baixar ahir significativament des que aquestes van començar a fer-se en línia.

Aquesta és una situació incomprensible, tenint en compte que, des de fa uns mesos, el Govern municipal parla a tots els plens de la regidoria transversal de Llengua Catalana que ha creat i de la qual és titular el segon tinent d’alcalde Josep Maria Bernils.

Solució provisional: el centre de formacióón integral Ferran Sunyer

Després de l’impacte que ha provocat la publicació d’aquesta informació, l’Ajuntament ha proposat una solució provisional al Consorci de Normalització Lingüística: reprendre les classes en format presencial al clos de fires, al centre de formació integral Ferran Sunyer. Serà a partir de dilluns que ve, mentrestant les classes dels 15 cursos continuen fent-se en línia. El Consorci no té encara resposta de la ubicació dels seus cursos per al proper any acadèmic, el 2026-2027, que començarà al setembre. A l’entitat organitzadora dels cursos de català li agradaria que el centre de formació integral Ferran Sunyer fos el lloc triat però de moment l’Ajuntament no s’ha volgut pronunciar.