La transformació ferroviària, a debat

Orgull de Figueres vol informar-vos amb rigor de l’evolució del projecte de transformació ferroviària de la ciutat i acostar-vos els arguments a favor i en contra, sortint al carrer amb la càmera i el micròfon per saber què en pensen les persones que ens hi creuem.

Què és el que s’ha decidit, què van signar les administracions el 28 de juliol de 2025?

Considerem que hem de començar recordant què és el que s’ha decidit, què van signar el 28 de juliol de 2025 l’Estat, la Generalitat, ADIF i els ajuntaments de Figueres i Vilafant. Per evitar qualsevol malentès o possible crítica sobre la veracitat o correcció tècnica del que direm, us presentem el comunicat de premsa elaborat i difós el 28 de juliol per l’Ajuntament de Figueres presentant l’acord i les seves característiques. Així doncs, el text i la foto que trobareu a continuació estan signats per l’Ajuntament de Figueres:

“Serà la inversió pública més important feta a la ciutat, amb més de 150 M€, i el primer pas serà la redacció del projecte, amb un cost de 4,5 M€.

Aquest acord dibuixa per primera vegada el full de ruta per desencallar una de les grans assignatures pendents de la ciutat, amb una solució “realista i definitiva”, segons l’alcalde Jordi Masquef, i amb el finançament per execular-la.

El projecte permetrà l’alliberament dels terrenys que actualment ocupen les vies i les infraestructures ferroviàries de l’estació, que permetran fer créixer i desenvolupar la ciutat entre la plaça de l’Estació i la Ronda Sud.

La nova estació intermodal permetrà connectar la comarca amb l’alta velocitat, a través dels municipis amb l’estació de la línia R11 de rodalies, i amb la nova sortida de l’AP-7 Figueres centre es convertirà en l’estació de referència del nord de Catalunya i del sud de França.

Aquest migdia s’ha signat protocol per a la variant ferroviària de Figueres i la remodelació de l’estació Figueres-Vilafant, amb l’assistència del Secretari d’Estat de Transports i Mobilitat Sostenible, José Antonio Santano; la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque; el director general d’Adif Alta Velocitat, Luis Llamas; el director de Projectes d’Adif, Juan Carlos Monge i els alcaldes de Figueres i Vilafant, Jordi Masquef i Montse de la Llave.

Després de més de dues dècades de debats i reivindicacions històriques per resoldre la problemàtica dels passos a nivell i la cicatriu de les vies del tren, Figueres fa un pas decisiu que permetrà la transformació urbanística de tot el sector sud-est de la ciutat, un projecte que suposarà la inversió pública més gran feta a la ciutat per part d’una altra administració, amb més de 150 milions d’euros d’inversió. El primer pas serà la licitació de la redacció del projecte, aquesta tardor, que tindrà un cost de 4,5 milions d’euros.

L’acord també preveu la remodelació de l’estació Figueres-Vilafant per a convertir-la en estació intermodal, que, juntament amb la nova sortida de l’AP-7, l’allargament de la C-31 i la futura Ronda Nord fins a l’estació, es convertirà en un pol de comunicacions estratègic per la comarca, pel nord de Catalunya i pel sud de França.

L’alcalde de Figueres ha agraït “la implicació, lleialtat i col·laboració de totes les institucions implicades” per portar a bon port aquest projecte històric per la ciutat: “Quatre administracions diferents, de colors polítics també diferents, hem aconseguit aparcar diferències, blindar-nos al soroll i la crispació política, i posar per davant de tot servir a l’interès general”.

En un missatge per a la ciutadania de Figueres que no acaba de veure clar aquest projecte, l’alcalde ha demanat fer un exercici de pensar en col·lectiu i amb visió de futur, del que necessitarà la ciutat a 8 i 10 anys vista, i en que “Figueres no pot perdre més el temps, ni pot deixar escapar aquesta oportunitat”.

En relació amb les transformacions urbanístiques que permetrà l’alliberament de les vies, i la futura estació intermodal, Masquef qualifica aquest projecte com la única oportunitat per eliminar la cicatriu de les vies del tren, alliberant els terrenys i fent créixer la ciutat des de la plaça de l’Estació fins a la Ronda Sud, així com l’única oportunitat per transformar i dignificar els barris del Sector Oest. “La gran transformació de Figueres, en majúscules”.

La Plataforma Defensem el Tren de l’Empordà, contrària al projecte de transformació ferroviària, demana que aquest sigui sotmès a consulta popular

La Plataforma Defensem el Tren de l’Empordà s’oposa al projecte de transformació ferroviària que han acordat l’ajuntament de Figueres, l’Estat, ADIF i la Generalitat de Catalunya. S’hi oposa perquè el troba extremadament car, per la desaparició de l’estació actual de rodalies i mitja distància, per la feblesa que considera que té aquest acord davant els dubtes cada vegada més gran sobre l’estabilitat del Govern espanyol i del seu suport parlamentari… La Plataforma demana que el projecte sigui sotmès a consulta popular, que els ciutadans puguin dir-hi la seva. Hem parlat amb Josep Gou, membre autoritzat d’aquesta plataforma d’entitats.