Fisersa no podrà proveir d’aigua els municipis del Consell Comarcal per una sentència del Tribunal Suprem. Aquest, en la seva sentència 734/2026, del 10 de febrer de 2026, a què ha tingut accès Orgull de Figueres, sentencia que el Consell Comarcal de l’Alt Empordà ha de deixar de proveir-se d’aigua a través de FISERSA. Per analogia, l’Ajuntament de Vilafant ha de deixar de fer-ho també.

Tot arrenca l’any 2017, quan el Consell Comarcal va aprovar comprar tres accions de FISERSA, per un valor de 1803 euros, adjudicant-li el servei d’aigua per als municipis que representava i representa. D’aquesta manera, el Consell Comarcal deixava de proveir-se d’aigua a través de l’empresa SOREA, que li prestava el servei des de l’any 2000. Aquesta societat no va estar d’acord amb la decisió. Quin va ser el seu argument: El Consell Comarcal no pot defensar que, sent membre de FISERSA, proveeix l’aigua amb mitjans propis, ja que només té el 0,164% de les accions de FISERSA (i l’Ajuntament de Vilafant, un 0,054%) respecte al 99,782% de l’Ajuntament de Figueres. Què vol dir tot plegat? Que el Consell Comarcal ( i també doncs l’Ajuntament de Vilafant) no tenen cap mena de capacitat de decisió dins de FISERSA perquè estan en una més que absoluta minoria. Una situació d’aquesta mena no pot ser considerada com un servei prestat amb mitjans propis ja que, quan els tens, pots prendre les decisions que vols.

SOREA va presentar recurs el 2017 a aquella decisió. El jutjat contenciós-administratiu de Girona, i el Superior de Justícia de Catalunya després, li van negar la raó amb sentències desfavorables. Ha estat finalment el Tribunal Suprem qui, nou anys després, i en sentència ferma, li ha donat la raó. El Consell Comarcal i l’Ajuntament de Vilafant hauran doncs de convocar concursos públics per adjudicar el servei de provisió d’aigua a empreses privades, com abans, o FISERSA canviar d’estatuts. O bé FISERSA haurà de canviar els seus estatuts.

Quatre ajuntaments demanden FISERSA

Mentrestant, els ajuntaments de Vila-sacra, Fortià, Riumors i El Far d’Empordà han presentat una demanda contra FISERSA al jutjat contenciós-administratiu de Girona perquè consideren exagerada la puja de la tarifa de l’aigua que els acaba d’aplicar FISERSA i l’augment de despeses de l’entitat com a argument justificatiu d’aquest increment. Les queixes presentades fins ara a l’Ajuntament de Figueres, propietari quasi absolut de FISERSA, no han servit res i el tarannà de les discussions amb aquest no ha agradat gens ni mica als quatre municipis demandants.